METRO

Metro w Lizbonie - plan metra

Sieć metra w Lizbonie składa się z 4 linii, którymi przede wszystkim objęto najstarszą część miasta, tak więc jest to doskonały środek transportu dla turystów. W 1998 roku oddano ostatnią linię – czerwoną - dowożącą zwiedzających na wystawę EXPO, której pawilony postawiono niedaleko mostu Vasco da Gama nad Tagiem. W 2012 roku oddano kolejny odcinek metra linii czerwonej przedłużający trasę ze stacji Oriente na lizbońskie lotnisko.

Cztery linie metra w Lizbonie: Niebieska, Żółta, Zielona i Czerwona

Obecna długość tras wynosi blisko 44 km., a cała sieć składa się z około 50 stacji.

Pierwszy odcinek metra w Lizbonie został oddany do użytku w 1959 roku i składał się z 11 stacji, a łączna długość trasy wynosiła wówczas około 7 km. Ze względu na dość późne - jak na stolice europejskie - stworzenie sieci metra, można powiedzieć, że lizbońskie czerpało z najlepszych doświadczeń innych miast. Przede wszystkim metro jest bardzo dobrze oznakowane. Poruszanie się pomiędzy stacjami przesiadkowymi jest dość intuicyjne, a stacje są czyste i zróżnicowane w wystroju.

Bilety możemy kupić na wszystkich stacjach, choć nie wszędzie będziemy mieli do czynienia z kasą biletową. Najczęściej są to automaty. Po wykupieniu zielonej karty magnetycznej (50 centów), możemy ją doładowywać - tym samym przedłużając jej żywotność. Karta może mieć ważność na 1, 3 albo 5 dni i wówczas możemy swobodnie podróżować z nią i metrem i autobusami i tramwajami. Co więcej - odpowiednie doładowanie pozwoli nam na tej samej karcie, poruszać się koleją - np. do kurortu Cascais, leżącego nieopodal Lizbony nad samym oceanem.

Plan metra w Lizbonie

Tramwaje w Lizbonie

Osobny rozdział stanowi komunikacja tramwajowa w Lizbonie. Stare, najczęściej żółte wagoniki przemierzają wąskie uliczki Alfamy, docierają w pobliże Zamku Św. Jerzego, katedry Se czy kościoła Św. Antoniego (linia 28 i 12). Z drugiej zaś strony nowoczesne, klimatyzowane wagony mkną ku dzielnicy Belem (linia 15), do której nie dociera metro.

Żółte tramwaje to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta. Stanowią żywą tkankę komunikacyjną - spełniają się zarówno w roli pojazdów do sentymentalnej podróży po barwnym świecie Lizbony, jak i nadal stanowią dla mieszkańców - niekiedy jedyny sposób dojechania do niektórych rejonów miasta. W ostatnich latach nasila się jednak ilość ofert reklamowych jaka pojawia się na wagonikach - tym samym napotkanie jednorodnie żółtego tramwaju staje się coraz rzadszym zjawiskiem. Nie ma w tym nic dziwnego skoro żółte tramwaje linii 12, 15 czy 28 stanowią obok wieży Belem, katedry Se czy klasztoru Hieronimitów jeden z najczęściej fotografowanych obiektów w Lizbonie.

Lizbona tramwaj linii 28

Zdjęcia Lizbony: Żółty tramwaj linii 28 - charakterystyczny element pejzażu miasta